Mondiale functiestandaard creëren bij Unisys

Gedrag en competenties van Service Delivery Managers in een groepsbeeld

Unisys is een wereldwijde leverancier van informatietechnologie voor complexe IT-vraagstukken. Een heel belangrijke functie binnen Unisys is die van Service Delivery Manager. PiCompany bracht het gedrag van deze SDM’s en hun ontwikkelpotentieel in beeld. En verwerkte de uitkomsten in een – zeer herkenbaar – groepsbeeld om vast te stellen met welke groeipaden Unisys het maximale haalt uit de combinatie SDM-klant.


'Door de tools van PiCompany hebben we een objectief beeld gekregen van onze Service Delivery Managers en in welke omgeving ze het beste passen. Zo zetten we onze mensen op de juiste plek.'

Davy van Iersel,
Commercial Sector Services Director EMEA, Unisys

 

Het punt was dat Service Delivery Managers overal bij Unisys werkzaam zijn, maar dat hun competenties in die rol niet waren gestandaardiseerd en aangepast aan de situatie. Bovendien was de rol van de SDM de laatste jaren veranderd: was hij vroeger vooral verantwoordelijk voor de levering bij standaard contracten, tegenwoordig moet hij ook de klanttevredenheid managen, kennis hebben van innovatie, sales en de kosten managen. We wilden weten welke specifieke competenties een SDM bij Unisys moest hebben en waar we stonden met onze huidige populatie.’

Testen zonder taalbarrière
‘PiCompany heeft bij 63 van onze Service Delivery Managers uit heel Europa assessments afgenomen, zodat we een nulmeting hadden. Een fijne bijkomstigheid was dat taal hierbij geen rol speelde; PiCompany zorgde ervoor dat de deelnemers de assessments in hun eigen taal konden invullen. De assessments brachten het gedrag dat de managers in de praktijk lieten zien en in hun ontwikkelpotentieel in kaart. PiCompany heeft deze uitkomsten opgenomen in een groepsbeeld en de resultaten – in het Engels – aan elke deelnemer persoonlijk teruggekoppeld. Het groepsbeeld hebben we ook gepresenteerd aan het hoge management; het bleek heel herkenbaar! We hebben pareltjes gevonden die we anders niet hadden gevonden.’

Ontwikkelpotentieel identificeren
‘Op basis van deze inzichten hebben we een aantal keuzes kunnen maken. We konden de SDM aanpassen aan het soort klant. We hebben met onze mensen besproken of ze in hun rol pasten. Dat leidde soms tot andere functies, maar we hebben ook de jonkies geïdentificeerd die het ontwikkelpotentieel hadden voor SDM. Mensen die willen doorgroeien naar de functie van SDM, doen nu eerst een assessment van PiCompany – daarvoor hebben we inmiddels een standaard contract.

Waarom wij kozen voor PiCompany
  • Opstellen van internationaal competentieprofiel Service Delivery Manager
  • Identificatie van de eigen talenten voor deze functie
  • Internationale testmogelijkheden
  • Objectief beeld van talenten en competenties 
  • Aantal werknemers: 20.000 wereldwijd, 300 in Nederland
  • Hoofdvestiging: Blue Bell, Whitpain Township Verenigde Staten; Nederlandse hoofdkantoor te Schiphol-Rijk
Informatie Technologie

Betrokken accountmanager

Jacobine van Parijs

Jacobine van Parijs
Accountmanagement

Accountmanagement
icon-arrow-down icon-arrow-left icon-arrow-right icon-arrow-small-down icon-arrow-small-left icon-arrow-small-right icon-arrow-small-up icon-arrow-up icon-chat icon-check icon-facebook icon-linkedin icon-mail-fill icon-mail-outline icon-play icon-search icon-share icon-spinner icon-tel-full icon-tel-outline icon-telephone icon-twitter icon-close icon-doc icon-chat-2